مرکز بازاریابان

این سایت متعلق به حرفه ای های بازاریابی می باشد.

مرکز بازاریابان

این سایت متعلق به حرفه ای های بازاریابی می باشد.

آهک چیست و چه کاربردی دارد؟

شنبه, ۱۴ مهر ۱۴۰۳، ۰۷:۰۱ ق.ظ


از قدیمی ترین مواد تولید شده توسط انسان آهک است که نقش مهمی در ساخت پناهگاه ها دارد. از نظر شیمیایی، آهک یکی از ترکیبات حاوی کلسیم است که در تصفیه کربنات کلسیم و به عنوان هاون و هاون استفاده می شود.

انواع لیموترش چیست؟

روش های مختلفی برای طبقه بندی آهک بر اساس شکل، دانه بندی، واکنش و غیره وجود دارد. برای آشنایی با انواع گچ، دسته بندی ها در زیر آمده است.

انواع بازار آهک به سه دسته تقسیم می شوند:

آهک سریع یا زنده: این خالص ترین آهک موجود در طبیعت است و فرمول آن به اکسید کلسیم نزدیک است. این نوع آهک تنها چهار درصد ضایعات دارد و در نتیجه در صورت مخلوط شدن با آب، واکنش شدیدی نشان می دهد و متورم می شود و حجم آن 150 درصد افزایش می یابد.

آهک ضعیف: همانطور که از نامش پیداست ملات ضعیفی دارد و دلیل آن این است که سنگ آهک آن دارای 6-4 درصد اکسید کلسیم است. حاوی ناخالصی های مختلفی مانند خاک و ترکیبات آهن، سیلیکون و زاج است.

آهک آبی: این نوع آهک به آهک رسی معروف است زیرا در ترکیب آن حدود 6 تا 22 درصد رس وجود دارد. این تنها نوع آهک است که حتی در زیر آب نیز سخت می شود و شکوفه های زیادی تولید می کند. این ماده در اصل تلاقی بین آهک و سیمان است.

طبقه بندی آهک بر اساس فرمول شیمیایی آن است.

خاک رس سریع: خالص ترین نوع آهک موجود در طبیعت، دارای فرمول ساختاری اکسید کلسیم است و از تصفیه سنگ کربنات کلسیم با حرارت بسیار بالا ساخته می شود. ویژگی آهک این است که در تماس با آب شکوفا می شود.

آهک هیدراته: از نوع پودری و غیر واکنشی است و فرمول مولکولی آن هیدروکسید کلسیم است. آهک هیدراته یا آهک مرده ربطی به آب ندارد و مصارف مختلفی دارد.
قیمت آهک اصفهان را از کارخانه آهک در اصفهان بپرسید.
تاریخ انقضا و آب آهک چقدر است؟

اگر روی آهک زنده آب بریزیم در طی واکنش شیمیایی حرارت زیادی آزاد می شود. در این مرحله، آهک با جذب یون هیدروکسید متورم می شود و به پودر سفید و بی اثر تبدیل می شود که به آهک مرده یا آهک مرده نیز معروف است که به آن شکوفه آهک نیز می گویند.

اگر این روند را ادامه دهیم و آب را به هیدروکسید کلسیم اضافه کنیم. شما یک محصول لبنی به نام آبلیمو یا آبلیمو دریافت خواهید کرد. پس از صاف شدن، مربا و تولید غذا دارد. آمونیاک سنگ صابون کاربردهای مختلفی مانند پرکلرین و غیره دارد.

روش های ساخت آهک چیست؟

با توجه به اینکه آهک مخلوطی از کلسیم و طبیعی است، روش اصلی تولید، حرارت دادن سنگ های کربنات کلسیم تا دمای 1000 تا 2500 درجه سانتیگراد است. با این روش ناخالصی های مختلف مانند گاز دی اکسید کلسیم حذف می شود.

فرآیند اصلی تولید آهک حرارت دادن سنگ آهک (کربنات کلسیم) تا دمای 1000 تا 1200 درجه سانتیگراد است. طبیعتاً هر چه دما بالاتر باشد و دی اکسید کربن بیشتری از محیط خارج شود، سنگ آهک بیشتر از بین می رود. برای تهیه آهک از کوره های ثابت یا پیوسته یا کوره های مکانیکی استفاده می شود.

کوره ثابت و غیر پیوسته: نوع سنتی آهک است که در آن کلوخه های سنگ آهک در اندازه های مختلف قرار می گیرد و سپس خروجی آن با کاه گل بسته می شود. سوخت این کوره عموماً نفت سیاه یا زغال سنگ است و دمایی در حدود هزار درجه سانتیگراد را برای مدت طولانی روی سنگ آهک اعمال می کند.

کوره های مکانیکی و پیوسته. در روش صنعتی تولید آهک که به آهک صنعتی معروف است از این نوع کوره استفاده می شود. این نوع کوره که به کوره دوار نیز معروف است، گرمای مورد نیاز را با استفاده از برق یا زغال سنگ تامین می کند. زمان گرم شدن در کوره های صنعتی کمتر از اجاق های معمولی است.

بلوم (مرطوب کننده): پس از سفت شدن، آهک زنده آماده است و در این مرحله می توان از آن برای تولید آهک هیدراته استفاده کرد. دو راه برای این کار وجود دارد. اولین روشی که اکثر تولیدکنندگان از آن استفاده می کنند و به طور طبیعی منجر به تولید آهک هیدراته با کیفیت پایین می شود، مخلوط کردن آهک هیدراته با آب است. روش علمی دیگر استفاده از سیستم رطوبت ساز است.

۰۳/۰۷/۱۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیر بازاریابی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی