مرکز بازاریابان

این سایت متعلق به حرفه ای های بازاریابی می باشد.

مرکز بازاریابان

این سایت متعلق به حرفه ای های بازاریابی می باشد.

اماکن گردشگری دامغان

سه شنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۳، ۱۰:۳۵ ق.ظ


دانگان یک شهر تاریخی در استان سمون است که در مرز دشت کویر واقع شده است این شهر در گذشته با نام‌های سعد داروزا، کمس و ده مغان شناخته می‌شد و زمانی یکی از ایستگاه‌های مهم در مسیرهای تجاری بزرگ زائران بود. همچنین دامگان در زمان امپراتوری اشکانی (آسکانی) به عنوان پایتخت انتخاب شد. این شهر به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد. مسجد تاریخی دامگان، برج طغرل، تپه حصار، پیر علمدار صمدی، چشمه دامگان علی، چشمه کلکل دامگان و... از جاذبه های تاریخی و طبیعی دامگان هستند. با سفر به این شهر باستانی و رزرو هتل جهانگردی دامگان می توانید از جاذبه های گردشگری دامغان دیدن کنید و از طبیعت زیبای آن بهره مند شوید.

نام و پیشینه تاریخی دامگان

دامغان یکی از شهرهای تاریخی و باستانی ایران است که در قدیم به این شهر قومس، صد دروازه و ده مغان می گفتند. در واقع شهرستان دامغان یکی از شهرستان های استان قم و مرکز آن استان به شمار می رود. در مورد نام ده مغان گفته می شد که در گذشته عده ای مغان در کنار رودخانه شهر زندگی می کردند به همین دلیل نام ده مغان را برای شهر انتخاب کردند. به مرور زمان د مغان دامغان و دامغان شد. در زمان حکومت اشکانیان (اشکانیان) شهر دامغان پایتخت اشک سوم و تیرداد پارتاس بود. این شهر در طول تاریخ در نزدیکی جاده ابریشم قرار داشت و شهری آباد به شمار می رفت. دامغان در دوران امویان، عباسیان، طائریان، سامانیان، سربداران و دیلمیان نیز جایگاه مهمی برای شاهزادگان و فرمانروایان داشت.

برخی منابع بنای شهر دامغان را به هوشنگ، نوه کیومارتا، که از پادشاهان اجدادی به شمار می‌رود، نسبت می‌دهند. زمانی که یونانیان وارد این شهر شدند، رفاه، بزرگی، آذوقه فراوان و علوفه یافتند. به این معنا شهر را «محل هکاتوم» می نامیدند. پس از آن شهر دامغان به مکان هکاتوم و صد دروازه معروف شد. از دیگر دلایل نامیدن این شهر به نام صد دروازه می توان به وجود کاروانسرا، قلعه ها و تپه های قدیمی، برج ها و دیوارها و حصارهای عظیم در داخل و خارج شهر دامغان اشاره کرد.

معرفی مهم ترین اشیای تاریخی شهر دامغان

علاوه بر طعم بی نظیر پسته، آثار تاریخی زیادی در دامگان وجود دارد. همانطور که در بالا ذکر شد این شهر یکی از شهرهای باستانی اشکانی دارای آثار تاریخی فراوانی است. امروزه این بناهای تاریخی مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. برای آشنایی شما در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.

• مسجد دامغان

مسجد تاریخی دامغان در جنوب شرقی شهر دامغان واقع شده است. از حاشیه میدان امام خمینی، خیابان شهید مطهری، در جهت جنوب شرقی میدان، دسترسی به مسجد تاریخی (حدود 400 متر) را فراهم می کند. این مسجد دارای ۲۶ ستون مدور است که از زمین تا پشت بام حدود ۶ متر ارتفاع دارند. این بنا به همین دلیل «چهل ستون» نامیده می شود. برخی منابع بنای اصلی این مسجد را که یکی از قدیمی ترین و قدیمی ترین مساجد اسلام است، آتشکده معرفی کرده اند. در مورد نامگذاری بنای تاریخی دامگان می توان گفت که منظور از تاری خداست و بنای تاریخی را خدای خانه می نامند.

برج چهل دامغان دامغان

برج چهل دختر دامغان در بخش غربی شهر دامغان قرار دارد. این بنا را به سال های 446 هجری و 1054 میلادی نسبت می دهند. برخی منابع ادعا می کنند که شخصی به نام ابو شجاع اصفهانی ساخت این اثر تاریخی را به عهده داشته است. ارتفاع این برج حدود پانزده متر است. برج چهل دختر از نظر ظاهری شباهت زیادی به برج ری طغرل دارد. پیکره بنای مذکور دارای کتیبه هایی است.

• نمودار یک همتا علمدار دانگهان

آرامگاه پیر علمدار دامغان آرامگاه پیر علمدار نرسیده به مسجد جامع دامغان قرار دارد. برج مدور این بنا در دهه اول قرن پنجم هجری ساخته شده است. این ساختمان در ابتدا سقفی مخروطی داشت. اما اکنون گنبدی آجری که با کتیبه های کوفی چشم نواز تزئین شده است، جایگزین شده است. فضای داخلی این آرامگاه با مهارت بسیار تزئین شده است. این آرامگاه به پدر ابوحرب بختیار، محمد بن ابراهیم که در زمان سلطان محمود غزنوی حاکم قومس (قمس) بود، تقدیم شده است. برای تزئین نمای بیرونی بنا از آجر استفاده شده است که ده قرن بعد زیبایی خاص خود را حفظ کرد. این بنا در محله کره ای ها و نزدیک مسجد دمغان و مدرسه حاجی فتحعلی واقع شده است.

وزارت فرهنگ و هنر آرامگاه پیر علمدار را در سال 1310 با شماره 79 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رساند. یکی از زیباترین ویژگی‌های این بنا وجود کتیبه‌های کوفی در ورودی است. متن و متن گچی خوب. در بالای برج، هفت نوار با تزئینات آجری کنده کاری شده زیبا و کمربند نویسی وجود دارد که بدنه برج را احاطه کرده است.

• محوطه باستانی تپه حصار دامغان

محوطه باستانی تپه حصار دامغان محوطه باستانی تپه حصار در حاشیه جنوب شهر دامغان قرار دارد. اریش فردریش اشمیت، یکی از مشهورترین باستان شناسان جهان، برای اولین بار تحقیقات باستان شناسی را در این محوطه باستانی انجام داد. نتایج کاوش ها 2000 تا 2200 سال قبل از میلاد مسیح را نشان می دهد. این محوطه باستانی در سه مرحله مورد بررسی علمی قرار گرفته است. و در آن زمان متون زیادی یافت شد که به حروف بابلی نوشته شده بود. برخی کارشناسان بر این باورند که کاوش های تپه حصار دامغان ارتباط آن را با منطقه میان رودان نشان می دهد.

• دلاد فتحعلی شاهی

بنای فتحعلی شاهی ساختمان فتحعلی شاهی یکی از جاذبه های گردشگری معروف شهرستان دامغان است.چشمه علی در 30 کیلومتری شهر دامغان واقع شده است.مسیر این منطقه با منظره ای زیبا و متضاد از کوه های پوشیده از برف پوشیده شده است. دامنه های خشک، دیوارهای سنگی و گل و لای یک باغ. سازندگان آن زمان این بنا را در داخل حوضی که آب چشمه علی در آن جاری بوده ساخته اند، این بنا در 2 طبقه، دارای پلان مربع و دارای 2 نما است، نمای شمالی دارای دو ستون بسیار زیبا با روکش های چوبی است. نکته مهم در ساخت این اثر استفاده از سیمان سروج برای قرار دادن آن در آب بود.

مهم ترین جاذبه های طبیعی شهرستان دامغان را معرفی می کنیم

• شیر بند گوری

غار شیر بند

غار شیر بند یکی از زیباترین پدیده های طبیعی و گردشگری شهرستان دامغان است. این غار در حدود دوازده کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد. این اثر طبیعی یکی از زیباترین غارهای ایران است. دهانه غار مذکور در کوهی صخره‌ای است که در ارتفاع حدود پنجاه متری از سطح رودخانه قرار دارد. به گفته زمین شناسان، این غار قدمتی در حدود 136 تا 190 میلیون سال دارد. سنگ آهک در رنگ ها و اندازه های مختلف و همچنین رسوبات کربنات کلسیم محلول در آب که شبیه گچ بری عمارت های مجلل و کاخ های باشکوه است، شکلی شبیه گل کلم و کریستال های سوزنی دارد که قسمت داخلی غار در نظر گرفته شده است. زیبایی قابل توجهی باشد

• God cardchaland IU

چاه دوگر چاه دوگر در روستایی به نام تک در شمال مزرعه فاروقزاد و در حدود ده کیلومتری دامگان قرار دارد. این غار بر خلاف دیگر غارها در وسط کوه نیست بلکه از چاهی در وسط دشت بیرون می آید و عمق چاه حدود هفت متر است دهانه غار مذکور به گونه ای است که بازدیدکنندگان نمی توانند آنها شما را می بینند

• منطقه جوانه زنی انگورستان

منطقه چشمه آنگوستانی

منطقه چشمه های انگورستانی در 49 کیلومتری دامغان و در کنار روستای دهخدا قرار دارد. این منطقه در شمالی ترین قسمت دره سرسبز تویی دروار واقع شده و از آب آن برای آبیاری و شرب استفاده می شود. آب زلال چشمه همراه با شرایط اقلیمی همراه با آسایش و آرامش در فصول گرم سال به همراه مناظر زیبای بی نظیری که چشمه به دره ارائه می دهد، جذابیت بی نظیری به این منطقه بخشیده است. از زیبایی های شگفت انگیز این منطقه می توان به وجود آبشارها و باغ های میوه بسیار زیبا اشاره کرد.

آبشار پیر خوشدر

آبشار پیر خوشدر در منطقه پیر خوشدر در شمال غربی شهرستان کلاته بر روی رودخانه دامغان واقع شده است. دسترسی به این منطقه از طریق راه ارتباطی شهید شاه چراغی روستای آوانو و همچنین روستای آستانه و سپس روستای کلاته شهرستان رودبار امکان پذیر است. در این منطقه چشمه آبی وجود دارد که از داخل کوه آهکی می جوشد. این منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی متنوع و گونه های جانوری متنوع، گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. منبع آب موجود به صورت آبشاری به ارتفاع 3 متر به پایین سرازیر می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت گردشی تاپ مراجعه نمایید

۰۳/۰۱/۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیر بازاریابی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی