مرکز بازاریابان

این سایت متعلق به حرفه ای های بازاریابی می باشد.

مرکز بازاریابان

این سایت متعلق به حرفه ای های بازاریابی می باشد.

برنامه رادیویی

دوشنبه, ۹ مرداد ۱۴۰۲، ۰۳:۵۶ ب.ظ


چشم انداز

نکته اصلی که در تولید یک برنامه رادیویی باید به خاطر داشته باشیم این است که بتوانیم ایده ها و افکار خود را به گوش دیگران برسانیم. البته از آنجایی که فقط با صدای رادیو (به معنای عام آن اعم از موسیقی، کلام و افکت) سروکار داریم، لازم است در یک برنامه با توجه به این جنبه معنادار قدم به قدم پیش برویم.

تنظیم هادی

در جلسه پنجم گفتیم که برنامه روند هدف گذاری را از ابتدا تا انتها توضیح می دهد. با این حال، مهم است که این هدف ضمن پاسخگویی به نیازهای مخاطب، با موضوع مرتبط باشد.

مهمترین چیزی که باید در هنگام ایجاد یک برنامه رادیویی به خاطر بسپاریم این است که افکار و ایده های خود را به درستی درک کنیم. در واقع ما فقط صدا (به معنای عام آن شامل موسیقی، کلام و افکت) را برای رادیو تولید می کنیم، بنابراین لازم است مراحل و اقدامات برنامه با توجه به این فاکتور کیفی تدوین شود.

اما نکته ای که باید در طول برنامه به خاطر بسپارید، انجام یا سفارش تحقیق با توجه به موضوع برنامه زهرا شیراحمدی  است. (از زمان انتخاب موضوع، تصمیم گیری در مورد زمان پخش مناسب، تصمیم گیری در مورد فرمت و قالب برنامه، تعداد برنامه ها و ... باید در تمام مراحل تحقیق کنید.)

اما هنگام ایجاد برنامه به نکات زیر توجه کنید:

- نام برنامه مناسب را انتخاب کنید

- موضوع برنامه را به درس های کوچک تقسیم کنید

- برای انتخاب زمان برنامه

- زمان پخش، تاریخ یا تاریخ برنامه را تنظیم کنید

- تعداد برنامه ها در هفته و تعداد کل برنامه ها

- نوع برنامه زنده یا تولیدی و همچنین مستمر یا خاص بودن آن

- نوع و گروه مخاطب را مشخص کنید

پس از مشخص شدن موارد فوق، لازم است اهداف بر اساس مدت زمان، زمان و تعداد برنامه ها با جزئیات بیشتری تعریف شوند. به عبارت دیگر، با توجه به زمان پخش و تعداد ارسال ها، باید هدف اصلی را به اهداف کوچکتر تقسیم کرد. به این ترتیب علاوه بر برنامه ریزی مسیر رسیدن به هدف و ما به عنوان مدیران برنامه دچار سردرگمی نمی شویم، تکلیف مخاطب نیز مشخص است و پس از شنیدن برنامه دچار سردرگمی نمی شویم.

قدم بعدی این است که فرمت و قالب مناسب برنامه خود را انتخاب کنید. در واقع فرم مسیر (شجاعت) است که به اهداف ما منتهی می شود. بنابراین راه های ارتباطی با زهرا شیراحمدی ، لازم است که مناسب ترین شکل را انتخاب کنید. پس از انتخاب قالب، باید محتوای برنامه مانند گوینده، کارشناس، گزارشگر، بازیگر، تهیه کننده یا نویسنده را انتخاب کنید. در واقع چون وظیفه تهیه کننده هماهنگی بین آژانس های برنامه است، در صورتی که ما به عنوان تهیه کننده در برنامه حضور داشته باشیم، لازم است قبل از شروع کار عناصری را انتخاب کنیم که نیاز به حضور برنامه دارند. قبل از شروع فرآیند، نقش خود را توضیح دهید. به عنوان مثال، متن برنامه باید از قبل به نویسنده سفارش داده شود. سفارش یا انتخاب موسیقی مرحله مهم دیگری در برنامه ریزی است. سفارش مصاحبه یا گزارش های مورد نیاز از جمله نظرات مردم، مصاحبه با کارشناسان یا مقامات دولتی یکی دیگر از مراحل برنامه ریزی است.
 

کاری که ما در واقع انجام می دهیم به قول اهالی صداوسیما «تنظیم دستی» برنامه است. در این راهنما علاوه بر قسمت های مختلف برنامه و نحوه برگزاری آن، قسمت های مختلف و نقش هر فرد در برنامه را توضیح می دهیم. رئیس بخش هایی از برنامه را نیز شامل می شود. در واقع لیدر یا جدول اعلام یک برنامه لیستی از قسمت های مختلف برنامه است که علاوه بر نمایش توالی قسمت های مختلف برنامه، مسئولیت هر یک از اعضا را نیز مشخص می کند. در خودرو مناطقی را که از موسیقی استفاده خواهد شد را مشخص می کنیم. زیرا موسیقی که بخشی از پیام است باید در جای درست استفاده شود.

در قسمت بعدی به قسمت هایی می پردازیم که به یک برنامه هویت می دهند.

اما تمرین کنید:

یک یا دو برنامه رادیویی را که گوش می دهید مرور کنید. سخنان رهبر ارکستر، قسمت تخصصی، موسیقی و ... تعداد کل رهبر ارکستر را با در نظر گرفتن قسمت های مختلف آن روی یک کاغذ بنویسید.
 

۰۲/۰۵/۰۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیر بازاریابی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی