مرکز بازاریابان

این سایت متعلق به حرفه ای های بازاریابی می باشد.

مرکز بازاریابان

این سایت متعلق به حرفه ای های بازاریابی می باشد.

دیزل ژنراتور چیست؟ با دیزل ژنراتور از 0 تا 100 آشنا شوید

چهارشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۹:۵۳ ق.ظ


حتماً واژه دیزل ژنراتور را در صنعت یا ساختمان شنیده اید، کاربرد و اهمیت این دستگاه در کارخانجات و ساختمان ها غیر قابل انکار است; اگر می خواهید با این ابزار مفید و جزئیات آن آشنا شوید، این مقاله از وبسایت زیپا را از دست ندهید.

دیزل ژنراتور چیست؟ دیزل ژنراتور وسیله ای الکتریکی است که از موتور دیزلی برای تولید برق استفاده می کند. این ژنراتورها در مواقعی که اتصال به شبکه برق عمومی امکان پذیر یا مطلوب نباشد به عنوان منبع اصلی برق مورد استفاده قرار می گیرند. موتور دیزل این دستگاه الکتریکی سوخت دیزل را می سوزاند و انرژی حاصل از این سوخت برای تولید برق به ژنراتور الکتریکی منتقل می شود.

در واقع دیزل ژنراتورها به دلیل قدرت و پایداری بالا محبوب هستند و در مکان هایی مانند بیمارستان ها، صنایع، مراکز داده، کشتی ها و حتی مکان هایی که برق عمومی ناپایدار است مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها معمولا در اندازه ها و ظرفیت های مختلف تولید می شوند تا نیازهای مختلف انرژی را برآورده کنند.

چرخه تولید دیزل شامل دو مرحله اصلی است: مرحله معرفی و مرحله احتراق و اگزوز. این دو مرحله را در اینجا به اختصار توضیح خواهم داد.

مرحله جذب

فقط در مرحله مکش، سوخت دیزل (که معمولاً نوعی سوخت نفتی است) از مخزن سوخت به موتور تزریق می شود. سپس هوا (اکسیژن) از محیط اطراف به داخل موتور مکیده می شود. در این مرحله تلاطم ایجاد می شود که نسبت بهتری بین سوخت و اکسیژن را تضمین می کند.

فاز احتراق و تخلیه

در این مرحله پس از مصرف کافی سوخت و اکسیژن، مرحله احتراق آغاز می شود. در اینجا، سوخت دیزل تزریق شده با انگشت با اکسیژن در یک محفظه داغ و فشرده ترکیب می شود. به دلیل فشار و دمای بالا، سوخت تقریباً آنی می سوزد و انرژی حاصل از این احتراق حرارتی به موتور منتقل می شود.

پس از احتراق، گازهای خروجی از موتور خارج می شوند و به عنوان گازهای خروجی شناخته می شوند. این گازهای خروجی عبارتند از دی اکسید کربن (CO2)، آب (H2O)، اکسیدهای نیتروژن (NOx) و ذرات معلق (مانند ذرات میکروسکوپی). این گازها از طریق سیستم اگزوز موتور وارد محیط می شوند.

در نتیجه این دو فرآیند با هم یک سری فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی هستند که منجر به تولید انرژی حرارتی و سپس الکتریسیته در موتور دیزل می شود.

دیزل ژنراتور از چه اجزایی تشکیل شده است؟

موتور الکتریکی به عنوان یک دستگاه الکتریکی پیچیده از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظایف خاص خود را در تولید برق و استفاده از موتور انجام می دهند. در ادامه قسمت های اصلی موتور دیزل را توضیح خواهم داد:

پوکاها دیزل

موتور دیزل قلب دیزل ژنراتور است و وظیفه تبدیل انرژی حرارتی احتراق سوخت را به انرژی مکانیکی دارد. این موتور دارای قطعاتی مانند سیلندر، پیستون، سیستم تزریق سوخت، سیستم تهویه و سیستم جرقه زنی است.

طوفان مولد

این قسمت انرژی الکتریکی تولید شده توسط موتور دیزل را به برق قابل استفاده تبدیل می کند. اجزای اصلی ژنراتور پیچ ها، بلبرینگ ها، میدان ژنراتور، دیودهای سرج و ترانسفورماتورها هستند.

سیستم سوخت و تزریق

این سیستم وظیفه تزریق دقیق سوخت (معمولا گازوئیل) به محفظه های احتراق موتور دیزل را بر عهده دارد. اجزای این سیستم شامل مخزن سوخت، پمپ بنزین، انژکتور و سیستم تزریق الکترونیکی می باشد.

سیستم هوا و خنک کننده

این سیستم وظیفه تامین هوای سیلندرهای موتور و خنک سازی قسمت های داغ موتور (مانند سیلندر و پیستون) را بر عهده دارد. هوای مورد نیاز برای احتراق از طریق فیلترها و سیستم تهویه به موتور تزریق می شود.

سیستم جرقه زنی (در موتور جرقه زنی)

اگر موتور دیزل است و موتور احتراق داخلی نیست، این بخش لازم نیست. اما در موتورهای احتراقی از سیستم جرقه زنی برای ایجاد جرقه الکتریکی برای احتراق سوخت و اکسیژن استفاده می شود.

سیستم زهکشی

این سیستم وظیفه خروج گازهای حاصل از احتراق از موتور را بر عهده دارد. سیستم اگزوز گازهای زائد را در حین احتراق به بیرون موتور منتقل می کند و از آلودگی محیط زیست جلوگیری می کند.

سیستم کنترل و نظارت

این سیستم ها برای کنترل عملکرد موتور، تنظیم تولید برق، نظارت و بازرسی وضعیت دیزل ژنراتور و همچنین جلوگیری از خطرات احتمالی استفاده می شوند.

تمامی این اجزا در تولید برق و عملکرد صحیح دیزل ژنراتور نقش دارند.

کاربردهای مختلف برای دیزل ژنراتورها

دیزل ژنراتورها به عنوان منبع اصلی تولید برق در مکان ها و موقعیت های مختلف استفاده می شوند. دیزل ژنراتورها کاربردهای مختلفی دارند که در زیر به چند مورد مهم اشاره می کنم:

دیزل ژنراتور در صنعت و کارخانجات

دیزل ژنراتورها به عنوان منبع اصلی برق در صنایع مختلف استفاده می شوند. این صنایع شامل کارخانه ها، کارگاه ها، تاسیسات تولیدی و فرآوری و صنایع بزرگتر مانند معدن و نفت و گاز می باشد.

ساختمان های مسکونی و تجاری

در ساختمان ها، دیزل ژنراتورها به عنوان منابع پشتیبان برای تامین برق در هنگام قطع برق استفاده می شوند. آنها همچنین در مراکز خرید، بیمارستان ها، دانشگاه ها، هتل ها و سایر ساختمان های تجاری استفاده می شوند.

اتاق سرور

دیزل ژنراتورها در مراکز داده به عنوان منابع پشتیبان در هنگام قطع برق استفاده می شوند. این هاب ها برای حفظ داده ها و ارتباطات آنلاین حیاتی هستند و به منابع انرژی پایدار نیاز دارند.

مناطق دور از تجهیزات الکتریکی سنگین

در مناطق دورافتاده یا روستایی که به شبکه برق متصل نیستند یا ممکن است هر از چند گاهی برق قطع شود، از دیزل ژنراتورها به عنوان منبع اصلی تامین برق استفاده می شود.

حمل و نقل دریایی

دیزل ژنراتورها در کشتی ها، قطارها، اتوبوس ها و سایر وسایل نقلیه به عنوان منابع اصلی برق برای روشنایی، تجهیزات الکترونیکی، سیستم های تبرید و غیره استفاده می شوند.

صنعت نفت و گاز

در صنعت نفت و گاز، دیزل ژنراتورها به عنوان منبع اولیه تولید برق در مواقع ضروری و در صورت قطع برق مورد استفاده قرار می گیرند.
 

۰۳/۰۲/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیر بازاریابی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی