مرکز بازاریابان

این سایت متعلق به حرفه ای های بازاریابی می باشد.

مرکز بازاریابان

این سایت متعلق به حرفه ای های بازاریابی می باشد.

علائم بیماری سوزاک چیست؟ تشخیص + درمان آن

يكشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۲۱ ق.ظ

بیماری سوزاک چیست؟ سوزاک یک عفونت مقاربتی است که در زنان و مردان هنگام نزدیکی رخ می‌دهد، این بیماری نوزادان را نیز می‌تواند درگیر کند. اگر مادران در هنگام زایمان، سوزاک داشته باشند ممکن است فرزند آن‌ها نیز مبتلا به این عفونت شود، البته در نوزادان بیشتر چشم‌ها درگیر می‌شود.

این عفونت در حین رابطه جنسی واژینال، دهانی و یا مقعدی ممکن است منتقل شود. در این مقاله از جوان ایرانی هر آنچه نیاز است در مورد سوزاک بدانیم را برای شما شرح می‌دهیم.

 

علائم بیماری سوزاک
برخی از علائم سوزاک در فرد، ۲ تا ۱۴ روز پس از ابتلا به آن ظاهر می‌شود و در این مدت فرد هیچ علائمی ندارد ولی مبتلا به سوزاک است. در برخی از موارد هم هیچ علائمی ایجاد نمی‌شود.

درواقع در اکثر مواقع بیماری سوزاک هیچ‌گونه علائمی ندارد ولی در صورت ایجاد علائم معمولاً در دستگاه تناسلی ایجاد می‌شود.

تشخیص این عفونت مقاربتی در خانم‌ها دشوار است زیرا علائم سوزاک بسیار شبیه به عفونت قارچی و یا باکتریایی واژن است.

شما باید بدانید این نوع عفونت ممکن است علاوه بر ناحیه تناسلی بر روی سایر نقاط بدن نیز اثر بگذارد مانند:

مفاصل: اگر عفونت سوزاک بر هرکدام از مفاصل اثر بگذارد آن مفصل قرمز و متورم شده و همچنین به‌خصوص هنگام حرکت، درد زیادی دارید که باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.
چشم‌ها: اگر سوزاک چشم‌ها را درگیر کند، علائمی مانند چشم‌درد و ترشحات چرکی از یکی از چشم‌ها یا هردو را دارید. همچنین حساسیت به نور در این بیماری شایع است.
گلو: اگر گلوی شما دچار این نوع عفونت مقاربتی شود، گلودرد و تورم غدد لنفاوی در گردن را شاهد خواهید بود.
راست‌روده: اگر عفونت به راست‌روده برسد شما در هنگام اجابت مزاج فشار زیادی را متحمل خواهید شد، همچنین مبتلا به خارش مقعد و ایجاد ترشحات چرکی از رکتوم می‌شوید.
علائم سوزاک در زنان شامل افزایش ترشحات غیرطبیعی واژن، ادرار دردناک و خونریزی بین دوران قاعدگی است.

علائم سوزاک در مردان شامل آبسه دردناک، درد یا تورم در یکی از بیضه‌ها، زخم مجاری ادراری، داشتن ادرار دردناک و همچنین ایجاد ترشحات چرکی از نوک آلت تناسلی است.

با توجه به اینکه سوزاک یک عفونت باکتریایی است، اگر وارد چشم شود فرد ممکن است مبتلا به ورم ملتحمه شود که باید به متخصص مراجعه کرده و درمان را شروع کنید.

 

پیشگیری از سوزاک


بسیاری از افراد جهت پیشگیری از عفونت‌های مقاربتی به‌طورکلی رابطه جنسی را کنار می‌گذارند، هرچند این مورد می‌تواند یک نوع پیشگیری باشد ولی دقت کنید با توجه به مزایای رابطه جنسی و همچنین میلی که افراد به این رابطه دارند، باعث می‌شود آن‌ها رابطه جنسی داشته باشند. بنابراین در ادامه این بخش از مجله جوان ایرانی راهکارهایی ارائه می‌دهیم که تا حد امکان از این نوع عفونت‌های مقاربتی پیشگیری شود:

اگر هر نوع رابطه جنسی دارید اعم از مقعدی، دهانی و یا واژینال، حتماً از کاندوم استفاده کنید.
حتماً قبل از رابطه جنسی آزمایش دهید و نتیجه آن را به همدیگر اطلاع دهید.
زنان و مردان به‌خصوص مردانی که با مردان دیگر رابطه دارند حداقل سالی یک‌بار باید آزمایش‌های جنسی را انجام دهند.
اگر شریک جنسی شما علائم ظاهری مانند زخم و بثورات تناسلی و یا سوزش و درد هنگام ادرار دارد از رابطه جنسی با او پرهیز کنید.
اگر یکی از زوجین مبتلا به سوزاک و یا سایر بیماری‌های مقاربتی است، حتماً تا دوره درمان تکمیل و بهبودی کامل حاصل نشده صبر کنید و از رابطه جنسی با همدیگر پرهیز کنید.
یک شریک جنسی داشته باشید، اگر شرکتی جنسی شما بیش از یکی باشد احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در شما بالا می‌رود.


عوامل خطر بیماری سوزاک
مواردی که در ادامه ذکر می‌شود احتمال ابتلا به سوزاک را افزایش می‌دهد:

خانم‌هایی که سن آن‌ها کمتر از ۲۵ سال است

مردانی که با یک مرد دیگر رابطه دارند

داشتن چندین شریک جنسی در زندگیجوان ایرانی (irjavan.com)

شریک جنسی شما چندین شریک دیگر داشته باشد

داشتن سایر عفونت‌ها و بیماری‌های مقاربتی

 

عوارض سوزاک
اگر این بیماری درمان نشود، درواقع سهل‌انگاری در درمان باعث ایجاد عوارض زیای می‌شود ازجمله:

ناباروری در مردان و زنان: سوزاک ممکن است باعث ملتهب شدن یک لوله کوچک در بیضه شود که در آنجا مجاری اسپرم قرار دارد و باعث ناباروری در مردان شود، همچنین اگر این عفونت به رحم ولوله‌های فالوپ در خانم‌ها گسترش یابد باعث ایجاد بیماری التهابی لگن یا PID می‌شود که این بیماری باعث ناباروری در زنان نیز می‌شود.
عوارض در نوزادان تازه متولدشده ممکن است شامل نابینایی و زخم در پوست سر و عفونت شود. بنابراین توصیه گروه پزشکی جوان ایرانی این است که قبل از زایمان حتماً آزمایش سوزاک را نیز در کنار سایر آزمایش‌ها انجام دهید.
احتمال ابتلا به HIV: دقت کنید افرادی که سوزاک دارند در معرض ابتلا به بیماری HIV نیز هستند. بنابراین مراقبت‌های لازم را انجام دهید، زیرا این دو بیماری مقاربتی به‌راحتی به شریک جنسی شما نیز انتقال پیدا می‌کند.


تشخیص بیماری سوزاک
پزشک از نواحی آسیب‌دیده که احتمال سوزاک در آنجا وجود دارد، مانند آلت تناسلی، واژن، مجاری ادراری، گلو و یا مقعد، نمونه یا سواب گرفته و به آزمایشگاه برای بررسی‌های بیشتر ارسال می‌کند. همچنین برای بیماری‌هایی ازجمله کلامیدیا و HIV نیز آزمایش داده می‌شوید، البته برای سایر عفونت‌های مقاربتی نیز می‌توانید تست دهید.

 

 

زمان مراجعه به پزشک


اگر همسر شما سوزاک دارد یا جدیداً به این عفونت مبتلا شده حتماً به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است شما هم واگیر کنید و یا مبتلا شده باشید.

در صورت داشتن هرگونه علائم نگران‌کننده مانند سوزش و درد هنگام ادرار و یا ایجاد ترشحات چرکی از آلت تناسلی به پزشک مراجعه کنید.

چه سؤالاتی باید از پزشک بپرسید:
حتماً سعی کنید قبل از مراجعه، سؤالات خود را در یک برگه نوشته تا فراموش نکنید که از پزشک بپرسید. سؤالاتی از قبیل:

برای تشخیص سوزاک چه آزمایش‌هایی باید انجام دهم؟

آیا همسرم نیز باید آزمایش بدهد؟

چه زمانی می‌توانم رابطه جنسی را مجدد شروع کنم؟

سوزاک چه عوارض تهدیدکننده‌ای دارد؟

ویزیت بعدی چه زمانی است؟

راه‌های پیشگیری از سوزاک چگونه است؟

پزشک چه سؤالاتی می‌پرسد:
همچنین پزشک ممکن است سؤالات مختلفی از شما بپرسد که باید صادقانه به او پاسخ دهید. سؤالاتی از قبیل:

آیا این علائم را همیشه دارید یا موقتی است؟

آیا بیماری مقاربتی دیگری نیز دارید یا خیر؟

دقت کنید تا زمانی که آزمایش‌های لازم را انجام نداده‌اید و از وجود یا عدم سوزاک مطمئن نیستید، از انجام رابطه جنسی خودداری کنید. اگر علائم سوزاک دارید حتماً به شریک جنسی خود نیز اطلاع دهید تا او نیز مراقبت‌های لازم را داشته باشد و نزد متخصص برود تا آزمایش‌های لازم را انجام دهد.

 

درمان سوزاک در بزرگسالان


شما عزیزان باید بدانید که درمان سوزاک بسیار ساده است، ولی اگر به تأخیر بیندازید ممکن است مبتلا به عوارض شدید موقتی و یا حتی دائمی شوید‌.

همان‌طور که ذکر شد در صورتیکه یکی از زوجین به بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک مبتلا شود فرد دیگر نیز باید آزمایش‌های لازم را انجام دهد‌. بعد از تشخیص سوزاک پزشک درمان را شروع می‌کند، اگر عفونت به گلو رسیده باشد ۷ تا ۱۴ روز پس از بهبودی باید مجدد آزمایش دهید و در سایر قسمت‌های بدن، ۳ ماه بعد از درمان نیز باید آزمایش دهید تا مجدداً عفونت نگرفته باشید زیرا عود مجدد در بیماری‌‌های مقاربتی شایع است.

 

همان‌طور که ذکر شد توجه داشته باشید حتماً سوزاک را در اسرع وقت درمان کنید. زیرا سهل‌انگاری در درمان می‌تواند عوارض بلندمدت داشته باشد که عوارض آن در فوق بیان شد.

بعد از درمان باید ۷ روز رابطه جنسی نداشته باشید، پزشک برای شما آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند تا مطمئن شود به بهبودی کامل دست‌یافته‌اید.

معمولاً سوزاک با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود ولی برخی از انواع باکتری‌های سوزاک وجود دارد که به درمان پاسخ نمی‌دهند که به آن مقاومت آنتی‌بیوتیکی گفته می‌شود. در این صورت شما همچنان علائم دارید و پزشک برای شما دوره طولانی‌تری از آنتی‌بیوتیک را تجویز می‌کند.

آنتی‌بیوتیک معمولاً به‌صورت تزریقی تجویز می‌شود البته در برخی از اوقات به‌صورت قرص نیز وجود داد‌. علائم معمولاً ظرف چند روز تا ۲ هفته خوب می‌شود. نشانه‌ها در بیضه‌ها و لگن باید خوب شده و خونریزی بین قاعدگی نیز باید بهبود یابد.

اگر نسبت به آنتی‌بیوتیک حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید.

 

درمان سوزاک در نوزادان
مادرانی که سوزاک دارند و خود را درمان نمی‌کنند ممکن است فرزند آن‌ها همراه با بیماری سوزاک متولد شود. در این صورت پزشک سریع برای پیشگیری از نابینایی و سایر عوارض این نوع عفونت مقاربتی برای نوزاد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

 

نتیجه‌گیری:
دقت کنید اگر باردار هستید و درعین‌حال مبتلا به سوزاک و سایر عفونت‌های مقاربتی شده‌اید هرچه سریع‌تر درمان را شروع کنید.‌ زیرا ممکن است نوزاد شما در بدو تولد این عفونت‌ها را واگیر کند، در این صورت عوارض زیادی برای نوزاد ممکن است رخ دهد، همچنین خطر زایمان زودرس یا مرده زایی نیز وجود دارد. در سایر موارد نیز حتماً به پزشک مراجعه کنید و خودسرانه درمان نکنید، در صورت مشکوک شدن به علائم، حتماً به شریک جنسی خود هم اطلاع دهید، تا او نیز آزمایش‌های لازم را انجام دهد.

هرگونه سؤال و یا پیشنهادی دارید می‌توانید در بخش نظرات انتهای مقاله ثبت کنید، تیم پزشکی جوان ایرانی پاسخگوی شما خواهند بود.

 

علائم بیماری سوزاک چیست؟ تشخیص + درمان آن
 

۰۲/۰۲/۱۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیر بازاریابی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی